Igår gjordes sista ismetepasset för säsongen. Jag hade äran att få följa med Mattias och Micke – Fiskebröder. Vi hade tidigare under vintern pratat om att fiska på sista isen och förhoppningsvis ha ett riktigt gös-eldorado. Det var med förhoppningsfulla steg vi gick ut på isen mot den tänkta fiskeplatsen, och snart hittade vi en liten isplätt som låg tillräckligt nära land för att det skulle vara säkert att kliva ut på den.

Micke fick visa vägen, jag och Mattias valde att kolla läget först innan vi gick efter.

Dagen var otroligt seg, det var ca 9-10 fäll där fisken valde att spotta eller vara så jävlig att den snodde mörten..

Mattias hade tre extra spön som han satte lite grundare för att ta en bamseborre. Det blev ingen riktig bamseborre men 2 st fina randiga kom det upp.

Själv hade jag ett fäll precis när jag satt alla spön, den fisken valde att spotta. Nästa fäll kom inte förrän klockan närmade sig 19, den tappades mot iskanten. Precis när jag satt mig tillbaka i stolen och svor lite så stöp min vippa längst ut. När jag gick fram till den tänkte jag att det var konstigt att den ramlade omkull eftersom det inte blåste så mycket längre. När jag kom fram gick det sakta ut lina från rullen, jag kände på linan och det var tungt i andra änden. Tog tag i spöt och nöp till direkt – fast fisk! Denna får inte tappas! tänkte jag och drillade in den lugnt samtidigt som jag ropade  ”FISK FISK FISK!”. Jag fick tag i ena gällocket och höll den i hålet tills Micke kom springade över isen med tång, avkrokningsmatta och kamera i högsta hugg.

Tack för igår mina fiskebröder 🙂

><((((((((`>               ><((((((((`>

Imorse, precis när jag ätit frukost, ringde Gåård och undrade om jag inte ville med å jerka/spinnfiska gädda. Jag tackade självfallet ja då jag faktiskt inte fått en enda gädda på jerk hittills. Idag fick jag mina 10 första jerkgäddor, den första vägde 6,2 kilo och får vara en okej premiärfisk! 🙂
Här nedan poserar Stefan med dagens största – en gädda på 6,8 kilo och exakt 100 cm.

Tack för idag Gåård, och tack för att du lärde mig jerka! 😉